SUMTIMES OK TO B A FREN. TQ ;)

Tuesday, December 20, 2011

Panduan Mendidik Anak Cara Islam

Untuk peringatan diri sendiri dan sekadar renungan bersama :


1) Jangan pukul anak dari lutut keatas

2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control

3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak

Sabda Rasulullah s.a.w.

“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”

4). Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

5). Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

6). Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

7). Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

8). Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.

9). Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

10). Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

11). Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

12). Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

13). Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

14). Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

15). Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

16). Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.

17). Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

18). Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

19). Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam,

20). Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

21). Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

22). Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.




“Anak- Anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani atau majusi”


Source : http://myibrah.com/

19 comments:

Mommy_Cha said...

byk info...bagus2 mama likha..sharing is caring...=)

Farah Shamsudin said...

good info dearr

Ibu Darwisy said...

thanks for sharing ztee..rase mcm sekrg nak balik peluka darwisy erat² walaupun setiap hari dok peluk budak cepet tu.. ;)

eliyaezlinalias said...

informative entry! tengkiu for sharing ztee~~~

aThidEaN said...

thanks mama likha for sharing.
minta permission untuk letak kat blog sy yer.

aTy _faRed~ said...

saye bace satu persatu...print boleh tak..?? nak bagi asben bace..yer ar..sekarang nak ade baby ni dah kene alert ngan semua ni..mekaseh info ni ek..:)

Mama Likha said...

natasha : hehe

Mama Likha said...

farah : tq dear

Mama Likha said...

ibu darwisy : hehe.,. tkpuas kan peluk anak....

Mama Likha said...

atidhean : eh sila2..... zte pun copy dr one blog :)

Mama Likha said...

eliya : welcome kak el...

Mama Likha said...

aty : silakan atie... ilmu sama2 la kite share :) betul tu... jgn pndg remeh dlm usaha mbesarkan anak.... hehehe

syafisyifa' said...

perkongsian yg baik...terima kasih zte.

cikpuanhady said...

huhu..me pon pernah terlanjur jugak..sian Zahra, pastu menyesal tak suda..

teratai said...

kadang2 bila x sabar tu, tersasul juga guna tangan...cubit! Tpi kini bila usia dah meningkat...kesabaran tu makin tinggi, alhamdulillah anak2 pun makin dengar kata..tambahan mereka pun dah makin besar:)

bungaEmas Collections said...

kadang2 resah pikir camne nak mendidik 2 orang anak perempuan dgn cara yang paling baik n berkesan..tq for the info..boleh jadi panduan mendidik anak2..

Norazila Awang said...

Perkongsian yang bagus sangat. cam tersedar bila baca ni. Akan cuba lebih bertenang n banyak2 bersabar lag lepas ni. Insaf kejap. TQ 4 da info...

t said...

INFO y bermanfaat..anak ibarat kain putih..ibu bapa la y mencorakkannya..Didiklah anak ketika dlm kandungan lagi;)

sha said...

terima kasih kongsikan info ini..