SUMTIMES OK TO B A FREN. TQ ;)

Wednesday, April 14, 2010

Kisah Kelahiran Nur Rabiya Malikha

24 Oktober 2009


Bertolak dr Kota Damansara jam 1130am. Sampai Kota Bharu kul 730pm, jem teruk kt Kuala Krai - Machang.


Malam saya sempat dating dgn By, ronda ronda bandar KB mcm masa bercinta dulu dulu.


25 Oktober 2009


Banyak tempat nak g arini. Nak cari barang2 keperluan saya since By akan tinggalkan saya kt Kota Bharu utk bersalin. Berat ati saya nk bpisah dgn By, tkut tk smpat By nk balik utk sambut anak dia. Nak g makan mee celup, saya nak minum air kelapa, nk singgah rumah MIL n yg paling penting nak gi booking tempat utk bsalin kt Kota Bharu Medical Centre (KBMC). Saya dh direkemenkan dgn Dr. Lily Fariza.


1100am
Pas breakfast, kami turun dr rumah. Singgah amek Kaksu - wife Abg Dont - kebetulan die pun nk buat monthly check up, mase ni die dh 5bulan peknen.


12oopm
Kaksu masuk check dulu. Saya isi segala bagai form, sbb 1st tyme kt situ. Saya attachkan sekali kad biru yg Dr Mazita dah siapkan utk saya. Kad tu lengkap record monthly check up saya di Darul Ehsan Medical Centre. Bt urine test sekali.


1230pm
Saya punye turn lak. By teman saya masuk. 1st tyme jumpa Dr Lily. Pastu masuk bilik sebelah utk scan baby. Scan punye scan, rupenya waterbag dah kurang. Dr Liky cakap, dh bawak index 5. Tahlah, aku pun tkthu. Dr Lily suh saya ke tingkat atas, Lab utk cek nadi baby. Ada misi tunggu saya kt situ. Sungguh frenly. Saya rase neves la, sbb tu rupenya labour room. Saya tgk By, By tgk saya.


Saya naik atas katil, saya rasa katil kecil sgt. Kat dinding depan saya, ada ayat Lailahailla Anta Subhanaka Inni Kuntu Minazzolimin.. Tu ayat yang Allah swt turunkan semasa Nabi Yunus ditelan Ikan Yu.. Dan ada ayat sesudah selamat bersalin. Misi pun stat psng alat, letak kt perut saya yg mmg dh besar2 sgt tu. Alat tu mcm sejuk jer ble kena kulit perut. Misi tu usap2, golek2 perut saya. Die cakap '' baby girl ye''.. Saya sengih tgk By. Saya lupa name misi tu tp die mmg baik dan frenly.


Saya dgr la degupan jantung baby saya. Kuat sgt tp mcm biase. Tk laju tk slow. Tp rase sungguh dekat dgn hati saye. Sayu sekejap.


Pastu Dr Lily datang. Suh saya bukak sluar, nk cek laluan saya. Tkthu nape, saya mintak By kuar. Saya tk sanggup rase nk kangkang depan Dr. tp By tgh tgk saya. Hem.. Then By kluar. Saya rasa Dr. masukkan jari dia, thennn uishhh!! Sungguh senak, rase mcm nk menitis air mata saya. Sekejap jer, trus Dr Lily cakap, '' jalan awak ni dh bukak 4cm, nak bersalin dahni...'' Arggghhh trus saya....''By....'' Then Dr. Lily sambung, ''meh la saya pecahkan waterbag awak, lagipun bahaya ni.. Waterbag dh kurang ni, risokan baby''... Saya dgn spontan trus tutup 'tuttt' saya...


Tetiba rase menggigil. Sejuk yg amat dalam bilik labour.


Dr Lily cakap...'' Mane bleh, awk kna ready la. Bila awk dh masuk 9bln tu, awk kna get ready dah, bile2 mase awak akan bsalin...'' Saya pun bla bla bla bla.... lah... Then, Dr Lily cakap.'' Oklah, kalo awk tknak lg awk kna masuk bilik dulu la. Biar nurse siapkan blik dulu, saya ade patient lain ni. Nanti ptg, nurse amek awk balik masuk labour room.''


Sumpah! Saya belum bsedia. Saya tk expect saya akan bsalin hari ni. Umi Abah tkde, ke Kuantan ade majlis kahwin sedara.


By pun masuk balik jenguk saya. Saya nak bangun ke toilet n nmpak ada darah lendir atas plastik yang dilapik atas katil. Dr. kan dah seluk laluan saya td. By pimpin saya. Saya rasa nak terberak. Then saya dgr, By mula call tp saya tk pasti sape yg By call dulu. Kejap je sume org dh tahu. Abang abang saya sume tipon saya.


0115pm
Masuk bilik 114. Sama level dgn labour room. Dekat jer. Saya lapar. Saya kan teringin sgt nk makan mi celup, nasi ayam dan air kelapa. Kakyean nak datang, bawak makanan sekali. Nasib baik bag pakaian utk saya dan baby dh ade dlm kereta. Saya sempat bcakap dgn Umi dan MIL.


Pastu saya habiskan masa bcakap dgn By. Saya dh mula sebak, sbb baby dh tk lame nk jengah dunia tgk Mama, Papa dia. Saya pun tepon nenek Wea saya, mintak doa biar saya selamat. Pagi td, sblum dtg KMBC saya sempat lepak berborak ngn nenek Wea. Die pun tk sgka, saya turun rumah, tk balik2 dah. Nenek saya doakan saya.


0315pm
Kakyean bru smpai. Lama sgt saya tgu. Perut saya rasa lapar sgt wpun pagi td saya dh makan nasi berlauk. Makin saya rase berdebar. Kakyen amek budak2 skali balik sekolah. Kakyen belikan nasi ayam Bagan Restoren dan air kelapa utk saya dan By. Terima kasih Kakyen.


0330pm
Misi dah jenguk nak ambil saya. Tp saya baru nak stat makan. Oke, die bg masa utk makan dulu. Sebab nti saya dh tkde peluang nk makan sume yg saya idamkan tu.


0400pm
Misi datang balik. Ye saya dah ready. Jalan dgn By masuk labour room. Masuk bilik yg sama dgn pagi tadi. Saya dh nmpak set peralatan dan kain hijau. Ye, kain hijau tu nti laa akan menyambut baby. Saya mmg dh siap pakai kain warna merah yg misi bagi sejak pagi td mase nk cek laluan tu.


0415pm
Misi dtg, bsiap nak induce saya. Ye, saya di induce sbb waterbag dah makin kurang. Alat yg sama juga dililitkan di perut saya utk monitor heart beat baby saya. Saya dgr masih mcm biasa. Kuat bunyi jantungnnya. Tangan kiri saya di dripkan satu bag air yg dah dimasukkan ubat dlm tu. Ni 1st tyme, saya kena drip. Dr Lily datang sekali lagi, cek jalan saya. Hanya Tuhan yg tahu mcmne sakitnye bile Dr. seluk tangan die masuk laluan. Jalan masih 4cm. Dan sekali lg Dr. Lily keluarkan stick panjang tu, utk pecahkan waterbag saya. Kali ni saya redha. Ya Allah, di kodek2 nye perut saya, jalan saya dan bag yg mengisi baby saya tu... Saya imagine org tgh godekkan bangkai ayam dgn benda tajam. Airmata saya menitik sebab sakit amat. Gerun dan ngeri!


By ngn Kak Yen setia kt sebelah. By snap gmbr sne, snap gmbr sni... Suasana lam labour room. Sunyi jer, bilik bilik sebelah kosong. Tkde orang lain yg nak bsalin cuma aku. Call Umi Abah. Dorng baru siap makan kenduri, singgah solat dan refresh sekejap kt rumah CikYah Kuantan sebelum btolak balik KB. Umi dah titipkan doa utk saya, tkut tak sempat smpai. Sedih. Saya nak Umi jugak ada disisi saya.


0430-0530pm
Saya mintak izin dgn Kakyen, mtk tinggalkan saya ngn By sekejap. Masa ni saya mmg sebak. Saya tkblh tgk muka By saya. Berdoakah saya dgn die? Saya mintak ampun dgn By, saya mintak restu dgn By. Saya sedih sgt mengenangkan anak kami bakal lahir tk lama lagi. Saya cintakan By saya separuh mati, saya takut saya mati masa melahirkan nti. Saya berdoa biarlah saya dipanjangkan umur utk menatap mata anak saya dan By saya dgn lebih lama lagi. Ya, saya berdoa dgn Allah swt. Ampunkan dosa dosa saya.


Air ketuban yg dipecahkan td mula rasa keluar. Panas dan melekit.


Bacaan ayat Al Quran daripada CD mula di pasang. Mendayu dayu dalam bilik tu. Lagi saya rasa sebu. Jap jap saya menggigil. Mengigil sampai terketap ketap gigi. Mulut saya tk putus dgn zikir.


0530pm
MIL sampai dgn KakNa, Amirah dan Amad. Jenguk saya kt labour room. MIL wat air bacaan Yasin utk hilangkan sakit dan gedebar saya. Air putih saja. Saya dh tk blh minum air lain.


0600pm
Saya dh mula rase minor contraction dan saya dh mula rasa bosan. Sebab rasa mcm lambat. Contraction pun slow. Jalan baru bukak 6cm. Heart baby masih oke. Sabar ye, nak... Oh, ye. Dr Lily ade offerkan saya Epidural, tp saya taknak. Saya akan berjuang sendiri.


Masih ada rasa air ketuban keluar lagi. Melekit.


0630pm
Saya masih ok dan bertahan. Misi sekejap2 dtg jenguk. Misi tawarkan saya laffing gas, sedut bile rase sakit datang sbb gas tu akan bt kita khayal sekejap n lupakan rasa sakit. Saya call bcakap dgn Umi lagi. Dorg dah otw back to KB, tp masih jauh. Saya terus minta doa, ampun segala lagi sekali. Saya nangis, Umi nangis. Saya rasa mcm dh nak terberanak. Kakyen urut2kan belakang saya dgn minyak selusuh.


Mulut saya tetap berzikir dgn surah Nabi Yunus dan segala doa yang terlintas.


0700pm
Saya rasa nak kencing, tp misi tk bg dah saya ke toilet. Misi akan sambungkan wayar ke saluran kencing saya utk saya kencing. Oke la, saya redha. Tapi Subhanallah, saya sakit yg amat! Saya tk rase pun saya kencing, tp air kencing penuh dlm bekas yg ditadah. Kakyen sabarkan saya. Sakit contraction dh kerap. By gelisah tgk saya.


Air ditambah lg satu bag. Tu yg saya asek nak kencing. Sejuk sgt dlm labour room. Menggigil smpai ketap ketap gigi. Bising kat luar labour room dgn suara budak budak. Anak anak buah saya la tu.


0740pm
MIL tumpang sembahyang Maghrib lam bilik 114 saya. Abg Dont, Kaksu, Aeman dtg tgk saya. Jalan dh bukak 7cm. Baby masih oke, dup dup dup dup. Kuat sungguh saya dgr. Misi dah mintak baju baby. Nak warming2 dulu katanya. Saya suruh Kakyen pilih sbb saya bawak 3pasang.


0800pm
Saya rasa nak kencing lg. Saya tkleh tahan, sbb tu akan sukarkan lagi proses baby nk keluar. Kali ni saya merayu mintak kt misi, saya nk pegi toilet. Saya tk snggup dh mcm misi buat yg 1st tadi. Tp misi tetap tk izinkan, tkut saya terberanak lam lubang jamban. Saya nangis, takut. Saya mintak bekas, sbb saya nk kencing lam bekas je,tknak pakai wayar mcm td. Misi bg bekas taperwer, tp sesungguhnya saya tk leh kencing. Kencing saya tk keluar wpun saya dh tkthn. So, tpaksa la saya redha lg sekali. Alhamdulillah, saya kencing dgn baik. Tak sesakit yg mula2 tadi. Agaknya sbb contraction tu lg sakit kut.


Pastu misi amek kesempatan cek jalan. Makkk aii.. Misi ni buat mmg sakit. Tk mcm Dr. Lily. Saya rasa dgn penumbuk2 die skali masuk lam 'tuttt' saya... Kakyen cakap, nmpak mcm misi masukkan bnda.. Apa ya? Utk cepatkan lg proses bersalin saya ke? Azab saya rasa. Sampai saya menangis mintak misi kuarkan cepat2 tgn die, saya tk thn! Ngeri!


0900pm
Saya masih tk beranak lg. Jalan bukak dh 8 - 9cm. Tp contraction maha hebat. Sekali lg, saya nk kencing. Tp ni saya tk kisah dah. Saya biarkan je misi nk bt ape ngan saya. By pegang erat tangan saya, bg semangat. Saya tahu By kesian dgn saya yg tengah bertarung lawan kesakitan. Saya lagi tkleh tgk muka By. Saya tkut tu lah buat terakhir kali, saya tgk muka org yg paling saya cintai.


Kakyen masih setia di sisi saya. Kejap2 urut belakang pinggul saya. Ye, pinggul tgh membuka utk bg ruang bg baby kluar. Sakit ye kawan2! Tulah name nye contraction. MIL ngn KakNa masih ada. Lepak dlm labour room bg semangat ke saya. Amirah dan Aeman tgh main kejar2 kat luar labour room. Saya tension sgt!


0930pm
Saya dh tkthu apa jadi dah dgn dunia ni. Sakit tu dh tktahu mcm ne lg nk cakap. Saya sedut laffing gas tu, tp saya tk rase pape. Misi tlg saya, kejap By lak tlg saya sedut. Tp ttp same. By bg saya kain, utk gigit kuat2. Saya peluk tiang tepi katil membelakangkan dorg. Saya tgh berlawan dgn sakit. Misi gosok2 lg belakang pinggul saya. Sedap, saya rase tahan sakit. Sekejap.


Saya dah tkthu mne pegi kain, mne saya dh. Saya dh tk peduli mcmne rupa saya dah. Jalan saya dh bukak 9cm.


0940pm
Umi abah sampai dr Kuantan. Umi terus masuk peluk saya. Abah jenguk sambil cakap Assalamualaikum. Saya dh mcm nk telanjang atas katil labour room. Kakyen keluar, nk suruh Umi ganti. Sbb saya nk Umi di sisi saya. Dgn By saya. Tp Umi tk blh.. Umi tk snggup tgk saya. Umi cium saya dan ampunkan sume dosa dosa saya, doakan saya selamat. Dan Umi keluar. Kakyen ganti balik.


Misi ajarkan saya cara nak teran, mne nk letak kaki, mcmne nak tarik nafas. Saya pun dh rasa mcm nk smpai dh mase tu. By masih tenangkan saya. Saya rasa dh berpinar pinar. Misi cek jalan lg sekali, kepala baby masih jauh ke atas wpun bukaan dh 10cm. Misi suh saya duk mengiring. Mengiring, baby akan cepat turun. Sbb kepala baby saya ni masih tk nmpak.


Saya tk senang duduk. Telentang tk ok. Mengiring tk ok. Tp saya cuba lg. Saya rase mengiring mcm nurse ckp mmg selesa skit. Bile rase bnda nk kluar trus, pusing. Misi cakap nti teran mcm nk teran berak tahi keras.


1000pm
Saya dh nak beranak kut. Bila saya rasa bnda besar nk 'ceroboh' kat situ. Saya trus pusing badan. Misi cepat2 panggil Dr Lily yg tgh standby kt luar. Misi suh saya kangkang luas. By dah nampak rambut baby. Dr Lily dtg suh saya push. Saya bt sekali, tp failed. Kali kedua, dorg sume mjerit bg semangat kat saya, ''Cepat zte'', ''cepat sayang, kepala baby dh kuar'', ''jgn angkat punggung sayang,jangan,jangan!'', ''push!'', ''ketap gigi dik, ketap gigi'' dan macm2 lagi la yg saya sempat dgr...


Sekali lagi saya rasa macam dunia ni nak kiamat dah ke? Dan dan tu jugak, baby saya menggelungsur keluar... Kakyen trus nangis peluk saya, kemudian By. Terima kasih By ngn Kakyen yg tnggu dan tolong saya berlawan utk satu nyawa.


Alhamdulillah, baby saya terus di angkat ke perut saya yg dh kempis. Misi yg sorang tu terus bwk pegi baby saya utk dicucikan, By pegi sekali. Kakyen terus teman saya utk proses seterusnye. Saya dgr baby saya nangis nyaring. Ramai la penonton yg tgk baby saya tgh dibersihkan.


Dr. Lily sambung keje, utk kuarkan uri saya. Saya rase senak. Dah siap, Dr Lily jahit pula. Misi kata, standard la anak sulong mmg kami akan cut skit. Then saya nmpak misi inject kat atas paha kiri saya. Agaknya ubat utk kecutkan rahim. Mase tgh Dr. menjahit, saya cakap tepon ngn adik saya yang 2 orang. Dorang pun tumpang skali rase sakit saya tyme Dr. tgh mjahit tu.. Hemm, sakit dijahit hidup2.... Lepas jahit, Dr. Lily ngn misi tekan lagi perut saya, nak keluarkan darah kotor buat kali terakhir. Sakit lagi.


Sekejap tu, saya dengar azan. Masya Allah, baby saya tgh diazankan oleh Papa nya... Alhamdulillah, saya rasa bahagia. Memang baby saya tnggu Tokmi ngn Tokbah die smpai dulu... Semua dtg kerumun saya, kongsikan pengalaman yg dorg tgk tentang proses bsalin saya. Bagi saya, sakit contraction tu lagi maha hebat dr sakit mase nk teran baby kluar. Subhanallah. Kuasa Allah swt..


1045pm
Saya rasa tk penat, tk letih. Tapi saya lapar. Bermula malam itu, saya makan biskut kering.


1200pm
Saya dgn By mhabiskan masa di bilik 114 sambil merenung anak kami dan masa depan. Alhamdulillah Baby saya menjengah dunia, 13 hari awal dari expected date yg Doc bagi 07/11, di masa Papa dia ada di sisi saya. Semuanya telah diatur dgn sempurna oleh Mu, Ya Allah...


**************************************************************************




Selamat Datang Wahai Anakku, Nur Rabiya Malikha





Mereka = nyawa saya




P/S : Hopefully, tiada yang 'marah' dengan tajuk entry ini.. Sebab ini adalah bukti 'kekuatan' saya.



Sekian..!

3 comments:

Dda Ly said...

seronokkan setiap kali rewind memories mase deliver baby...:) mase dda first time deliver, perception dkat semua ibu2 terus bertukar...rase respect kat dorg yg dah harungi pengalaman yg same..:) hehe..

~aSFaLiZa~ said...

dah blh leave komen ye...hehehheh

zteesyahmi said...

yeaaa finally...